Antigueña avonturen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sarah Eva - WaarBenJij.nu Antigueña avonturen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sarah Eva - WaarBenJij.nu

Antigueña avonturen

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

13 Februari 2014 | Guatemala, Antigua

Hola chicos y chicass,

Como esta:)? Hier een vervolg over de dingen die we afgelopen week hebben meegemaakt.

Dus onze talencursus begon op dinsdag, zo hadden we nog lekker een dagje om te relaxen en bij te komen van de jetlag. Op dinsdagochtend zijn we bepakt en bezakt naar de talenschool vertrokken. En dat duurde wel geteld 15 minuten, dus 15 minuten met zware bepakking op onze ruggen;). Het ging oké, maar kon beter. Gelukkig hebben we nog zo'n 6 maanden om te oefenen. 'S ochtends les gevolgd, we kregen een op een les. Heel fijn omdat Eva al meer Spaans spreekt dan ik, je krijgt dus gewoon op je eigen niveau les. Om 12 werden we opgehaald door een lief guatamalteeks vrouwtje en moesten we meelopen. Ze bleek de schoonmaakster te zijn. We wonen bij een opaatje en omaatje, Hilda en magno. We dachten eerst dat hij mango heette, maar dat is verkeerd. Dat schijnt namelijk bonito chico (knappe jongen) te betekenen. Whoops hij zal zich wel gevleid hebben gevoeld, twee van die jonge dames tegen een man van 85. Er zijn verder nog twee huishoudsters en twee chihauhas, die als je niet oppast zo je kamer binnen lopen en een leuke surprise achter laten-_-'. We komen om 12 uur uit school en dan krijgen we warm eten en dan 's avonds nog een kleine warme maaltijd. Ze eten hier veel frejoles(bonen) en tortilla's(gemaakt van mais, dus best meelachtig) , die krijgen we dan ook vaak bij elke maaltijd geserveerd. Zelf 's ochtends staan er soms frejoles op tafel, een soort van bonenpuree wat je op je brood kan doen. Helaaas ze kan het niet aan ons kwijt;).
Na de lunch gaan we vaak op pad en studeren dan in het Parque Central of een ander chill plekje om ons hw te maken. Het park is echt een centrale ontmoetingsplek waar van alles gebeurt en veel mensen komen om te meeten/chillen. Zo ook wij! Er zijn al heel wat mensen op ons afgekomen tijdens onze uurtjes in het park. Veelal straatkinderen die je schoenen willen poetsen(wij dragen slippers dusja ons slaan ze vaak over) of die je snoepjes proberen te verkopen. Erg sneu want we zien ze iedere keer als we daar zijn en ook 's avonds laat lopen ze er nog rond. We hebben ze gevraagd of ze naar school gaan, ze zeiden van wel maar we geloven er niks van want ze zijn er dag en nacht. Een keer wilde we en foto maken en toen wilde ze natuurlijk dineros en die gaf ik ze waarop een soort van childattack op mij ontstond, want ja ze wilden allemaal wel geld. Verder hebben we een american friend gemaakt, erg grappig want die zag ons huiswerk maken en hij stormde een soort van op ons af. Een praatje met hem gemaakt en het bleek een aardige kerel te zijn, hij heet spencer en is advocaat bij de cost gards(en is ook in Antigua om zijn Spaans bij te spijkeren). Dat weten we want jaa we kregen wel even zijn businesscard;), 'a typical american thing to do' waren zijn woorden. We zijn twee keer wat hem wezen drinken en de laatste keer introduceerde hij ons aan zijn lokale vrienden die hij nog kende van 5 jaar geleden. Dat was afgelopen zaterdagavond en was erg gezellig en werd steeds later en later en meer rode wijn en nog een paar wijntjes.. Gelukkig wilde luis(de vriend van evelin, zij is weer bevriend met spencer) ons naar huis brengen want alleen over straat is toch niet echt helemaal save hier. Hoe toeristisch het ook is, je kan toch beter na tienen niet meer alleen over straat. Je kan de taxi nemen of de tuctucs, alleen daar hebben we geen goede ervaring mee. Want de eerste keer dat we een drankje gingen doen met spencer en we naar huis gingen met de tuctuc, werden we eruit gegooid. Spencer werd eerst thuis afgezet wat ook niet eens in de buurt was(hij moest nog twee blokken lopen) en wij na tien minuten rijden ook(wij moesten nog wel iets van tien blokken lopen). Die tuctuc dude had z'n geld en wij konden alsnog lopen-_-'(de rit die onze amigo betaald had net als de rest van de avond;)). Maar die tuctuc kerel was waarschijnlijk verdwaald en mocht na tienen niet meer rijden dus dumpte hij ons maar gewoon. Toen maar snel doorgelopen en alsnog heelhuids thuis aangekomen.
Wat ook een erg apart verhaal is, is dat we in een gast gezin zitten met amishpeople. Voor de mensen die niet helemaal weten wat het is, ze leven in een community in Amerika, leven zonder stroom, internet etc. en zijn verder zelfvoorzienend. En bovenal erg gelovig. Eva hoorde ze Pennsylvania-dutch praten(wat ze nog kent van haar studietijd in Amerika) dus had al een vermoeden dat ze amish waren. Ze droegen ook nog is wat 'anders' uitziende kleding, hadden baarden(normale dat wel) en bloempotkapsels zoals we dat in NL zeggen. Tijdens het avondeten vertelden ze ook dat ze amish waren en over hun levensstijl. Wij vonden het namelijk zo bijzonder, omdat wij dachten dat het niet toegestaan was om je community te verlaten. Wij hadden beiden wel eens het programma breaking amish gezien over jongeren die op het punt staan om of te breken of hun leven voort te zetten als amish. Dusss wij hadden al helemaal bedacht dat ze daar aan mee zouden doen, maar nee dat was niet het geval. Ze leven gewoon in een iets vrijere community waar dat wel is toegestaan. Deze twee jongens zijn namelijk bezig met vrijwilligerswerk in el salvador en ze willen graag Spaans leren spreken voor het contact met de kids in het opvanghuis. Het blijkt dat ze op een christelijke school zitten hier in Antigua en veel studenten daarvan verblijven in ons gastgezin. Een andere man bij ons in het gastgezin die bleek ook bij een of andere community te horen. Alleen dat was nog raarder, een Duitser in Mexico wonend en opgegroeid, maar hij sprak geen goed Spaans, niet het Duits wat wij kennen en ook niet goed Engels.. Hij leeft dus blijkbaar binnen zijn eigen Duitse community en ze zijn vergelijkbaar met de amish, alleen zijn ze iets moderner want ze gebruiken wel stroom en rijden auto's. Dus ineens leek het alsof we tussen allerlei verschillende sektes waren beland. Maar we hebben de eerste avond lang met de amish gekletst, zeker erg interessant! Haha eentje zei nog, 'yeah wouldn't it be so awesome if they could come over for the summer and we could give them a ride at our buggy's'. Echt te grappig, want ze rijden daar dus met paard en wagen en sommige pimpen die op met lichtjes en kappen tegen de regen. Een soort van pimp my ride.. Een keer zijn ze er zelfs mee door de macdrive geweest, paste maar net. De mexican is inmiddels naar huis en een van de amish ook want zijn oma was overleden. En ja ze hadden toch wel een mobiele telefoon om in contact te blijven met het thuisfront. Eentje heeft ook een dikke spiegelreflex camera, dus zo heel erg wereldvreemd zijn ze niet. Ze kennen bv ook Facebook, hebben ze ook gehad 'but their parents talked them out of it'. Verder is er inmiddels een nieuw meisje gearriveerd uit Denemarken. Een leuk en spontaan meisje waar we gisteravond een drankje mee hebben gedaan.
Afgelopen maandag hebben we een gratis salsa les gevolgd en deze week nemen we nog een les. Jaa we moeten toch wel een beetje kunnen schudden met die heupen als we in latin Amerika zijn;). Haha Eef had al vrienden gemaakt met de salsaleraar die er erg naar uit keek om aan ons les te geven(heel grappig want hij komt zeg maar halverwege en is dus muy pequiño). De Spaanse taal blijft toch wel lastig, haha zo zei Eva tijdens het salsa dansen. 'Ooh es muy caliente' , maar het moest zijn muy color. Muy caliente betekent hier dus opgewonden in some horny way;). Haha misschien vond die Eef daarom wel zo leuk. Ik had zaterdagavond ook een nogal gênante verspreking, ik wilde zeggen in het Spaans het was leuk je te ontmoeten en zei 'me gusto'. Waarop die man antwoordde met 'no thank you i'm married'. Gelukkig snapte hij het wel (en zijn vrouw ook die naast hem stond) en ik daarna gelukkig ook want het betekent ik hou van je. Ik had eigenlijk moeten zeggen 'mucho gusto'. Najaa iig een foutje zit hem in een klein hoekje! 'S avonds zijn we nog even gezellig een hapje wezen eten met onze nieuwe amigos(evelin en luis). Het was de bedoeling dat we met het clubje van zaterdag sushi zouden gaan eten, maar een voor een cancelde iedereen en bleven wij met z'n viertjes over. Ze zijn beiden Guatemalteeks maar gelukkig spreekt Evelin heel goed Engels, ze heeft tot haar 7de in de USA gewoond. Luis iets minder mrja dat is dan weer goed voor ons om wat meer in het Spaans te praten. Wat Eva trouwens al erg goed af gaat en ja ik begrijp hier en daar wel wat dingen, maar een gesprek voeren in het Spaans blijft muy difficile.
Volgende week maandag vertrekken we richting el salvador, dit weekend blijven we nog hier om te partyen en het een beetje relaxed aan te doen. Misschien gaan we op zondag mee met Evelin en luis naar Guatemala stad om daar alles een beetje te verkennen en 's middags naar een of andere verjaardag van een broer te gaan? We vonden het wel leuk om naar Guatemala stad te gaan, maar het schijnt daar toch best wel gevaarlijk te zijn en in bepaalde zones kun je beter niet komen. Dus is het wel leuk als we met mensen gaan die weten waar we moeten zijn.
Ojaa nog iets over het straatbeeld hier. Er zijn veel zwerfhonden hier en daardoor ligt er veel stront op de straat. Haha zo had Eef een ongelukje een van de eerste dagen dat we naar school gingen. We liepen de deur uit en ze zei 'ja waar zijn de hondjes' want we hadden nog niet heel veel zwerfhonden gezien. En tegelijkertijd stapte ze gewoon kei hard in de stront met haar slippers en iehkk helemaal aan haar voet. Haha wel grappig maar op dat moment iets minder;p. Je moet sowieso uitkijken waar je loopt want overal zitten gaten en kuilen in de weg. Zo zijn we allebei al biiijjna een keer plat gegaan, net niet dus. De wegen hier in Antigua zijn ook van een soort kinderkopjes gemaakt, dus je moet hele goede veringen hebben in je auto. Vlak bij ons huis zit een hele grote markt echt ongelofelijk gewoon. Je kan er van alles kopen, enorm veel groenten, fruit, tassen kleding, schoenen etc. Je kan er zeg maar gewoon verdwaald raken. Haha en wij zijn ook echt twee reuzen als we daar rondlopen tussen alle kleine Guatemalteken.

Nouu volgens mij is dit echt een enorm lang verhaal geworden, excuses alvast dan. Maarja schrijven vanaf de iPhone is een beetje onoverzichtelijk. Lieve allemaal we houden jullie op de hoogte en tot snel!!!

xxxx Eef & Saar

• 13 Februari 2014 - 00:44

Erik:

He, weer een mooi verhaal, leuk om te lezen, alsof we er zelf bij zijn. Hier valt op dit moment de nacht en ik ga naar bed. Bij jullie is het nu kwart voor 6 dus jullie gaan wrs.zo eten. Smakelijk! Veel plezier nog de laatste cursusdagen en een fijn weekend!

• 13 Februari 2014 - 01:55

Marion:

leuk om lezen hoe het met je gaat. groetjes vanuit de nachtdienst van het mfc

groet jes marion

• 13 Februari 2014 - 06:41

Wendy:

Wat een leuk verhaal weer meiden! Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Veel plezier nog en ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal! Besos!

• 13 Februari 2014 - 08:20

Gerda:

Wat een heerlijk verhaal weer. Als je het leest is het net of je er zelf bij bent! Veel succes nog met de laatste loodjes en goed oefenen.
    Pas goed op elkaar en eet niet teveel bonen!
    Dikke kus voor allebei X

• 13 Februari 2014 - 09:46

John :

Erg lekker geschreven meiden en gelukkig hebben jullie het erg naar jullie zin, merk wel als je weer naar huis komen jullie echte wijn specialisten zijn.In ieder geval maak eer een groot feest van.
    Groetjes, Tiel

• 13 Februari 2014 - 14:37

Karin Van Kessel:

hoi hoi, leuk verhaal! Goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben! En super goed jullie Spaanse taal vorderingen, altijd leuk die versprekingen ;)
    Geniet er lekker van en kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    Liefs

• 13 Februari 2014 - 14:38

Karin:

P.s. waar blijven de foto's? Benieuwd naar de omgeving en hapjes ;)

• 13 Februari 2014 - 14:58

Anouk:

Hola lekkere chickas!
    Heeerlijk weer om te lezen, ik geniet met jullie mee! Vooral lekker vaak blijven schrijven :)
    Leuk ook dat jullie al zoveel mensen hebben ontmoet, en dit is pas week 2.
    Pas goed op 's avonds en verder lekker GENIETEN! Spreek en zie jullie hopelijk snellie! Dikke knuffel uit Holanda xxxx

• 14 Februari 2014 - 07:56

Rachèl:

Klinkt allemaal super! Leuk om te lezen! Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Liefs,

Rachèl

• 16 Februari 2014 - 12:02

Katja:

Haha geweldig schatjes. Jullie krijgen echt al wat van de cultuur mee. En ach jezelf verspreken is alleen maar hilarisch

• 17 Februari 2014 - 16:47

Iris:

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
    En wat schrijven jullie de verhaaltjes leuk:).
    Ben benieuwd naar het volgende verslagje!
    En geniet ervan :)
    Xx

• 19 Februari 2014 - 13:04

Sweeny (mam Van Adin,Joany En Denise):

Hola stoertjes,

Geweldig jullie gaan fantastische tijd meemaken =D
    Blijf genieten en hou iedereen hier op de hoogte véél te leuk!!
    Wij gaan de Marikenloop wel lopen,...hmn 10km moet lukken.
    Denk aan jullie.

Liefs, Sweeny xxxx

• 19 Februari 2014 - 14:12

Adinda:

Schattepetatties!
    Ik had hier nog helemaal niet op gereageerd terwijl ik het wel al had gelezen oeps hahaha!
    Heerlijk lieverds lekker reizen en allemaal mooie avonturen beleven samen! Ik geniet van jullie reisverslagen! Snel weer Facetimen! (maar vooral ook veel genieten :P) Kusjes!! XXXX

• 21 Februari 2014 - 13:01

Marianne:

Dag meiden.
    Wat een avonturen.
    Leuk om te lezen en jullie zo te volgen.
    Geniet en veel plezier.

Leen en marianne