De eerste indrukken - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sarah Eva - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sarah Eva - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Sarah

03 Februari 2014 | Guatemala, Antigua

Hola!

Hier onze eerste update vanuit Antigua, Guatemala. We hebben al aardig wat dingen meegemaakt de afgelopen 2 dagen.

Zo begon het al in het vliegtuig, met een lief vrouwtje uit Panama die naast ons zat en hele verhalen in het Spaans begon te vertellen. Nu kan ik wel een beetje Spaans begrijpen, maar merkte meteen al dat ook ik die Spaanse cursus goed kan gebruiken. Maria uit Panama hoorde bij een reisgenootschap van zo'n 30 personen die met de kerk naar Israel waren geweest. Ze kwamen overal vandaan in midden Amerika, en begon over elk land wat te vertellen. Soms begreep ik het niet precies en lachte dan maar en zei "si". Ook emailadressen uitgewisseld, en we moeten maar contact opnemen als we in Panama zijn want dan zijn we van harte welkom.

Na een korte stop in Panama City vlogen we verder naar Guatemala. Bij aankomst werden alle tassen en koffers uitgebreid gescreend (blijkbaar omdat er veel drugs gesmokkeld wordt van Panama naar Guatemala). Wij mochten gelukkig doorlopen en hoefden niet extra langs de douane. We zouden worden opgehaald door iemand van het hostel en die stond netjes klaar met een bordje met "Eva Visser". Het was ongeveer 45 minuten rijden naar Antigua en Juan, onze chauffeur sprak gelukkig goed Engels en was lekker spraakzaam.

We waren allebei doodop dus zijn meteen lekker gaan slapen. Door de jetlag werden we al heel vroeg wakker de volgende ochtend en zijn lekker vroeg op pad gegaan. Eerst ontbeten, in een heel schattig restaurantje verderop in de straat. Live muziek van een man met accordeon en uitzicht op een sinaasappelboom en allerlei vogels. Antigua is trouwens gelegen tussen allerlei bergen en een vulkaan dus het uitzicht is hier echt super. Na het ontbijt zijn we de stad een beetje gaan verkennen. Antigua is heel erg toeristisch en er zijn heel erg veel taalscholen. Het was zondag en veel drukte op staat. Overal staan mensen die je spullen proberen aan te smeren, van panfluiten tot snoepjes en schoenpoetsers. We hebben eerst onze taalschool opgezocht om te melden dat we waren gearriveerd en om af te spreken wanneer we zouden gaan starten. Daarna zijn we verder gelopen en kwamen de markt tegen. Juan had ons al verteld dat er elke dag markt is, maar wij hadden ons een kleine markt met wat groente en fruit voorgesteld. De markt is echt enorm, zowel buiten als overdekt en er is vanalles te verkrijgen. Op de markt waren tot onze verbazing bijna geen toeristen, en daar voelden we ons toch wel lang naast alle kleine Guatemalanen. Lekker wat vers fruit gekocht en daarna zijn we op een bankje op het grote plein gaat zitten. Ook daar voortdurend mensen die ons spullen wilden aansmeren, ook kleine kindjes sommige zelfs 3 jaar oud. Wel zielig, maar onmogelijk om van alle kindjes iets te gaan kopen.

We werden op een gegeven moment aangesproken door een jongen die ons armbandjes wilde verkopen. Wij hadden geen interesse, maar hij bleek goed Engels te kunnen en in een barretje verderop te werken. Hij had ook een heel leuk verhaal over een vrijwilligersproject waar we aan konden deelnemen. Een organic foods project waar we een paar uurtjes zaadjes konden komen planten of groentes oogsten en in ruil zouden we dan groentes krijgen. Klonk allemaal wel heel erg leuk, dus we hebben gezegd dat we wel langs zouden komen later in de week.

'S avonds nog wat gegeten in een lokaal restaurantje vlakbij en daarna terug naar het hostel. We hebben hier een dakterras met hangmatten en een barretje. De bar zou open zijn, dus wij gingen nog even wat drinken. De barman was Juan (onze chauffeur) en hij is mede eigenaar van het hostel, maar dat vindt hij niet leuk om te zeggen dus hij is gewoon een medewerker. Ik heb een cuba libre gedronken en saar een wijntje. Daarna kregen we van Juan nog een tequila, want dat hoorde erbij. Hij vroeg of we nog mee op stap gingen, maar dat zagen we niet zo zitten omdat we nog steeds een beetje last hadden van de jetlag. We vroegen Juan nog of hij bekend was met het organic foods project, en hij begon een beetje te lachen. Volgens hem was het allemaal een beetje onzin, en zijn er helemaal geen vrijwilligers die aan dat project meedoen. Ook de opbrengst gaat niet naar straatkinderen, zoals de jongen ons verteld maar dat steken ze gewoon in eigen zak. Dus dat project gaan we toch maar niet doen.

Weer op tijd naar bed gegaan en vanochtend weer heel vroeg wakker door de jetlag. Daarna zijn we naar de "viewpoint" gelopen, waar vandaan je een heel mooi uitzicht over de stad zou hebben. Dit bleek inderdaad te kloppen, en echt een super mooi uitzicht over zowel Antigua als de vulkaan. Daarna zijn we richting de markt gegaan omdat we vanavond zelf willen gaan koken. We hebben tortilla's gekocht, die worden hier allemaal zelf gebakken op de markt, en bonen, avocado's, tomaten en ui. Dus dat wordt een locale maaltijd. Ben benieuwd!

Nu even aan het relaxen op het dakterras in de hangmat, en morgen starten we met de taalcursus en verhuizen we naar het gastgezin. Erg benieuwd hoe dat gaat zijn, zowieso wel goed voor ons Spaans!

We weten nog niet of we wifi hebben in het gastgezin, maar zullen binnenkort weer even een update geven.

Veel liefs,

Eva & Sarah

• 03 Februari 2014 - 23:53

Nina Mol:

Leuk verhaal dames! Het klinkt tot nu toe als wen echte vakantie. Succes met de taalcursus ♡

• 04 Februari 2014 - 02:22

Katja:

Super leuk meiden. Veel succes met de taalcursus. X

• 04 Februari 2014 - 03:14

Anouk:

Super leuk geschreven eef! Hoop dat jullie inmiddels beetje bij zijn gekomen van de vlucht en maximaal kunnen genieten :) Zo fijn dat we elkaar lekker op de hoogte kunnen houden van alles. Snel skypen guapas! Xxx

• 04 Februari 2014 - 06:07

Wendy:

Nu al leuke verhalen meiden!!! Heel veel succes met jullie taalcursus deze week, besos y abrasos desde Holanda! :)

• 04 Februari 2014 - 08:23

Gerda:

Hee meiden wat een mooi verhaal. Fijn dat we op face time werkeLijk de hangmatten, het dakterras, het barretje en jullie fantastisch uitzicht hebben gezien. Nu alleen Juan nog!
    Het ziet er eenvoudig maar mooi en kleurrijk uit. Veel succes met de start van jullie taalcursus.
    Pas op met het zonnetje want jullie zagen er al gekleurd uit!
    Liefs Gerda

• 04 Februari 2014 - 09:34

John UIjen:

oké dames leuk begin ben benieuwd wat er allemaal te eten is en wat een maaltijd kost.
    lees nooit zo veel, maar als jullie zo door schrijven is het toch wel leuk, dus ga door zo en blijf er van genieten. pas goed op je zelf, niet alles geloven.ik vindt het erg moedig en knap hoe jullie dit allemaal doen.Groetjes Marc, Marry en John

• 04 Februari 2014 - 10:47

Fred (iriszorg):

Hallo Dames!!

Nu hier in dat half koude nederland zijn wij toch blij dat het goed gaat met jullie, en jullie genieten van de trip.
    veel plezier in de aankomende tijd !!!

• 04 Februari 2014 - 14:05

Adinda:

Hi leukerds,

Wat een leuk verhaal ik verheug me nu al weer op de volgende!! Haha dat groente project ik vond het ook al te grappig klinken toen jullie dat zeiden! Goed dat jullie het even hebben nagecheckt ;)
    Super leuk zo'n grote markt en lekker wraps eten yummie!
    Heel veel succes met de talencursus, het ontmoeten van jullie gastgezin en het overleven daar maar zoals ik het nu al hoor is dat prima te doen;)

Ik hoop dat jullie wifi hebben in het gastgezin want ik wil facetimen!! Hihi kijk maar wanneer het voor jullie uit komt lieverds :)

Knuffels!X

• 04 Februari 2014 - 16:14

Marleen:

Wat leuk om jullie verslag te lezen, net of we meereizen Geniet ervan en ik verheug me op het volgende verslag ..liefs marleen

• 04 Februari 2014 - 19:45

Piet Papavoine:

Wat een leuk eerste reisverhaal,
    Ik heb het in een keer helemaal doorgelezen, net alsof ik het zelf meemaak.
    Veel plezier en groeten ,
    Fam Papavoine

• 04 Februari 2014 - 21:18

Jamie-Lee:

Ooh wat een leuk verhaal om te lezen zeg als of ik er zelf ook een beetje bij was :) heerlijk genieten doen jullie!! Nou meiden ben benieuwd naar jullie volgende verhaal xxxx jay <3

Haha ik lees nu dat meerdere mensen dat ook vonden, schrijftalent!!!

• 05 Februari 2014 - 23:22

Anneke Visser Van Der Koor:

Dank voor het mee mogen beleven van alles wat,jullie meemaken!

• 06 Februari 2014 - 23:48

Erik:

Ik hoop dat jullie snel weer Wifi hebben voor een derde verhaal! Groeten vanuit Nijmegen.

• 11 Februari 2014 - 21:56

Shana:

Tof hoor chicks! Super leuk verhaal, leek even alsof ik er zelf was... ben benieuwd naar jullie volgende avontuur. Adios amigas