Cocktails, cultuur & nuevos amigos - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sarah Eva - WaarBenJij.nu Cocktails, cultuur & nuevos amigos - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sarah Eva - WaarBenJij.nu

Cocktails, cultuur & nuevos amigos

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Sarah

12 Mei 2014 | Peru, Arequipa

Het is alweer even geleden dat jullie van ons hebben gehoord, en we hebben natuurlijk weer veel meegemaakt de afgelopen weken. Daarom weer een nieuwe update van ons, en dit keer vanuit Arequipa in Peru.

Ons vorige verhaal eindigde in Quito, vanuit Quito hebben we de bus genomen naar Baños (wat ook wc betekend in het Spaans). Baños ligt tussen de bergen en naast een vulkaan en is een super toeristische plek waar je allerlei actieve dingen kunt ondernemen. Wij hadden gelezen over het wild water raften en dat leek ons wel wat. Dus een tour geboekt en de volgende ochtend vroeg op om te gaan raften. We hadden hier trouwens onze eigen kamer wat wel weer even lekker was na een paar weken in dorms te hebben geslapen.

We werden opgehaald met een busje en na ongeveer een uurtje rijden gingen we de rivier op. Eerst een uitgebreide instructie en onze wetsuits aan. We zaten in de boot met nog 4 anderen en onze loco gids. Hij vond het namelijk erg leuk om de hele tijd te springen en gek te doen achterin in de boot. De rivier was best heftig, en na ongeveer 5 minuten vielen we dan ook al uit de boot in het ijskoude water, best even schrikken. Saar kreeg hierbij een peddel in haar oog en had een klein wondje wat aan het bloeden was, dus dat zag er meteen al heftig uit. Gelukkig viel het mee, en deed onze gids er nog even wat jodium op, waarna Saar er erg grappig uitzag. Het uitzicht was trouwens super mooi, allemaal hoge groene bergen om ons heen en af en toe een waterval aan de zijkant. Het raften ging verder gewoon goed, alleen Saar viel (of laat ik zeggen dook) nog een keer het water in omdat ze dacht dat de boot ging omkieperen. Na het raften hadden we wel zin in een massage, dit boden ze namelijk ook overal aan en was erg goedkoop. Dus even heerlijk relaxt na alle inspanning van het raften. De volgende dag hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we gaan fietsen richting een waterval welke 15km verderop was. Het uitzicht hier was echt geweldig, onder ons de rivier en overal kleine watervallen en hoge bergen om ons heen. Denk tot nu toe het mooiste landschap wat we gezien hebben. Na de waterval te hebben gezien, hadden we geen zin om bergopwaarts terug te fietsen en gelukkig konden we met fiets en al terug mee achterin een soort van pickup. In de middag nog naar de hotsprings geweest (daar heeft Baños zijn naam aan te danken), en de volgende ochtend om 06:00 met de bus naar Guayaquil om daar vervolgens weer een bus naar Montañita te nemen. In totaal een reis van zo'n 12u. De tweede busrit was niet echt een succes voor Saar, die was namelijk de hele busrit misselijk en kon het uiteindelijk niet meer ophouden, dus lekker kotsen in de bus zo'n 20 minuten voor Montañita. Montañita is trouwens een strandplaatsje wat bekend staat als een echte partytown. Super klein, zo'n 5 'grote' straten, gewoon zandweggetjes en heel veel hostels en restaurantjes. Ook hebben ze cocktail alley, een straatje met allemaal kraampjes waar je vers je cocktail kan laten maken. Een enorme beker voor $3, hier waren we dus iedere avond te vinden ;) In Montañita hebben we dus lekker 3 dagen achter elkaar gefeest en een groep leuke mensen leren kennen waaronder Muriel uit Peru, Brendon en Emily een Engels koppeltje en Are uit Noorwegen die precies dezelfde route als wij aan het afleggen is. Hij is in midden amerika ook allemaal op dezelfde plekken als wij geweest en kent ook allerlei mensen die wij kennen maar we zijn hem nog niet eerder tegengekomen.

Vanuit Montañita vertrokken we samen met Muriel en nog wat anderen naar Guayaquil om daar vervolgens de nachtbus te nemen naar Mancora in Peru. Echt de meest makkelijke grensovergang tot nu toe. We zouden om 05:00 aankomen in Mancora, maar de bus was blijkbaar snel want om 03:30 waren we er ineens al. We hadden al een hostel geboekt en gelukkig waren onze bedden al vrij en konden we nog even gaan slapen. In Mancora kwamen we vervolgens ons hele groepje uit Montañita weer tegen dus dat was erg gezellig. Verder was er in Mancora vrij weinig te doen, dus na 2 nachtjes zijn we richting Lima gegaan. Muriel woont in Lima, en had aangeboden dat we wel bij haar mochten slapen, en dat aanbod konden wij natuurlijk niet laten lopen. Na een busrit van 20 uur en voedselvergiftiging dus lekker naar de wc in de bus, kwamen we eindelijk aan in Lima. Muriel had al geregeld dat we met de taxi werden opgehaald en de maid was thuis om voor ons open te doen, want Muriel en haar ouders waren gewoon aan het werk. Omdat we allebei nog last hadden van onze buik had de maid een lekker kippensoepje voor ons gemaakt en hebben we het verder lekker rustig aan gedaan die dag. De volgende dag voelde ik me nog steeds niet fit dus ben ik thuis gebleven en is Saar samen met Muriel en het Engelse koppeltje en Are op pad gegaan, want die waren inmiddels ook in Lima gearriveerd. In de avond had Muriel geregeld dat we op de gastenlijst stonden van een best fancy club waar we dus als vip naar binnen mochten. Weer een super gezellige avond gehad, en de volgende dag samen met Muriel en het Engelse koppeltje downtown Lima verkend. En in de avond zijn we heerlijk uit eten gegaan met de ouders van Muriel. De Peruaanse keuken is echt compleet anders van alle andere die we tot nu toe zijn tegengekomen. Het eten is hier erg lekker en wel fijn om even afwisseling te hebben van rijst, kip, bonen en platano. Vooral Lomo saltado is erg smaakvol en een soort van soufflé van mais. Maandag hebben we zelf nog een beetje rondgelopen door de mall en dinsdagochtend zijn we vertrokken richting Huacachina. Ongeveer 4 uurtjes met de bus (wat echt niks meer is voor ons) en toen kwamen we uit in een soort van oase midden in de woestijn, echt een super gave locatie! Het ding om in Huacachina te doen is zandboarden, dus ons ingeschreven voor een tour en de volgende dag samen met het Engelse koppeltje en Are gaan zandboarden. Echt super leuk, eerst in een buggy door de woestijn gecrosst en daarna mocht je op een soort van snowboard of staand of op je buik van de heuvels af. Wij gingen maar op onze buik, want het staan was nog best moeilijk. Daarna de zonsondergang gezien vanuit de woestijn wat ook echt heel bijzonder was.

Omdat er in Huacachina verder niks te doen was, hebben we meteen de nachtbus genomen naar Arequipa, de éen na grootste stad van Peru wat volgens anderen echt een aanrader was. Helaas geen oog dicht gedaan in de bus want naast ons zat een dikke kerel die echt keihard aan het snurken was. Ook hier had het hostel gelukkig al bedden voor ons klaar, dus nog even een paar uurtjes geslapen en daarna meegegaan met de free walking tour. Altijd leuk en handig om te doen op de eerste dag zodat je meteen een beetje de weg kent. Arequipa is na Quito de mooiste grote stad tot nu toe met veel oude gebouwen, kerken en mooie architectuur. Ook zit hier een enorm klooster, wat gewoon een dorpje binnen Arequipa is waar we de volgende dag zijn gaan rondlopen. Ook hebben we gegeten op de locale markt, en voor het eerst dat we in Zuid-Amerika zijn, weer een maaltijd voor onszelf gekookt. Tot nu toe was het namelijk iedere keer goedkoper om uit eten te gaan of hadden we geen keuken in ons hostel. Vandaag is onze laatste dag hier, en vanavond nemen we de bus naar Cuzco vanuit waar we een tocht gaan doen naar de Machu Pichu. Daar kijken we allebei erg naar uit!

Hopelijk vinden jullie onze verhalen nog steeds leuk, wij blijven iig ons best doen om jullie zo veel mogelijk op de hoogte te houden!

Veel liefs,

Eef & Saar

• 12 Mei 2014 - 19:23

Nina :

Nou Saar en Eef, leuk zeg om allemaal te lezen! Balen van je oog siss, jullie schijtaanvallen en de lange busritten maar dat weegt niet op tegen jullie leuke avonturen! Have funn ladies!! Liefss Nina

• 12 Mei 2014 - 20:29

Gerda:

Fijn weer wat van jullie te lezen. Nou meiden wat zullen jullie je ongelukkig hebben gevoeld met die buikloop en het kotsen..... En dat in de bus :-( Daarna nog een duik in ijskoud water en Saar d'r mooie blauwe oog. Maar er was daarna wel een lichtpuntje.... Cocktails, grote en niet duur.
    Wat een toffe meid die Muriel en wat lief van haar ouders dat ze jullie zo gastvrij ontvangen hebben. Bedank hen maar hartelijk van ons.
    Jullie gaan straks een geweldig avontuur beleven. Het beklimmen van de Machu Pichu.
    Gaan jullie lopend of toch maar het treintje? I.i.g. Heel veel plezier en maak maar veel foto's van het mooie uitzicht.
    Liefs, Gerda x

• 12 Mei 2014 - 21:05

Adinda:

Jeej weer een verslagje! :D
    OMG dit stukje heb je niet verteld Saar tijdens onze skypedate! Haha je wilde vast mij je lekker overgeef verhaal besparen jakkie wat rot zeg.. Hopelijk gebeurd het niet meer met de volgende busreizen.
    Super gaaf jullie woestijn avontuur! VERHEUG me zo om alle foto's bekijken :D! Wowwie je mooie oog ik zag het helemaal voor me met die jodium arm kind! haha! Lekker genieten schatties ik geniet van jullie nieuwtjes en avonturen heel veel plezier!! Knuffel!X

• 13 Mei 2014 - 07:11

Katja :

Woow wat een verhaal weer joh. SUPER LEUK!!!! Maar vervelend joh dat jullie zo misselijk zijn van de bus, haha jaa je moet er wat voor over hebben. Het is het natuurlijk wel allemaal waard. Jullie zitten in ieder geval niet stil. Wat fijn dat jullie bij Muriel konden blijven slapen, lief van haar en super handig. Ja we hebben heel wat bij te kletsen als je terug bent. Lekker jullie mooie foto's bekijken. Daar moeten we echt ff voor zitten

• 13 Mei 2014 - 19:25

Hilly:

Wat een lang verhaal weer. Jullie hebben inmiddels al heel wat mooie plaatsen gezien en spannende dingen gedaan. En dan al die lange busritten!! Als jullie terug zijn, draai je er je hand niet meer voor om even een dagje heen en weer naar Noord Oost Groningen te gaan :) En dan nu de Machu Pichu. Ook weer zo'n bijzondere plek! Dat wordt weer een nieuw verhaal... Tot dan, groetjes

• 29 Mei 2014 - 19:54

Erik:

Inmiddels zitten jullie alweer in La Paz, maar ook al is bovenstaand verhaal al oud, het blijft leuk om te herlezen. Het NL-elftal is net als jullie zich aan het voorbereiden en op weg naar Brazilië. Ons landje kleurt langzaam Oranje en jullie steeds meer rood/bruin. Ik wens jullie nog vele mooie, fijne en inspirerende momenten toe in Bolivia en Argentinië, voordat de Copa do Mondo in Brasil losbarst! Groeten, Papx

• 10 Juni 2014 - 15:09

Marianne:

Hoi meiden.wat een verhalen.
    Wat maken jullie veel mee.
    En maar feesten.
    Inmiddels zijn jullie in Brazilië aangekomen.
    Wij hebben het een en ander van Erik en Gerda gehoord.
    We gaan kijken naar SBS,want die zijn meestal op de oranjecamping.
    Misschien komen jullie wel voorbij.
    We kijken daar nooit naar, maar ter ere van de meiden doen we dat nu wel.

Well girls,nog een paar weekjes feest en dan weer naar het "gewone" leven.
    Veel plezier nog
    Heel veel liefs van
    Ome Leen en Marianne

• 21 Juni 2014 - 11:22

Hedwig:

Keep writing ladies! Is zo leuk om te lezen!! Knuffel xx