Een B'day om nooit meer te vergeten or to remember - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Sarah Eva - WaarBenJij.nu Een B'day om nooit meer te vergeten or to remember - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Sarah Eva - WaarBenJij.nu

Een B'day om nooit meer te vergeten or to remember

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

11 Maart 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo

Hallo allemaal,

Weer een nieuw verhaaltje met de nodige avonturen, want ja hoor er zijn zeker weer wat avontuurlijke en best grappige dingen gebeurd!

Zo zijn we vorige week woensdag op het eiland ometepe beland. En de twee dagen daarvoor zaten we in de stad Granada. We zijn daar naar laguna de apoyo, een kratermeer geweest was erg mooi was. Daar hebben we lekker gechilld, gekayakt en ook duncan ontmoet. Een Engelse jongen(very well manered, hij sprak echt met dat typische Britse accent wel grappig) die ons vergezelde tijdens onze trip naar Ometepe. Dus Ometepe is een eiland in Nicaragua met twee vulkanen, een grote en een kleine. Het leek ons wel leuk om de kleine vulkaan te beklimmen. We hadden er goede verhalen over gehoord, ook wel oa dat de hike pittig zou zijn maar verder wel 'te doen'. Nouu god damn dat 'pittige' hebben we zeker gemerkt! We gingen samen met een groepje mensen die we al hadden ontmoet in ons vorige hostel in Granada. Zij zaten nu weer in hetzelfde hostel en wilde de hike ook doen. Duncan ook, die sliep bij ons op de kamer. We konden namelijk een leuk hutje voor 3personen krijgen, dat kwam mooi uit want we waren met z'n drieën. We hadden de woensdagavond voor de hike met z'n allen bij een lokaal eettentje gegeten en deze man wist nog wel een goede gids. Hij liep ff naar zijn buurman en hoppa de gids en de hike voor de volgende dag waren geregeld en dat nog mooi voor wel 10 dollar goedkoper per persoon dan de hikes die het hostel ons aanbood. De volgende dag vroeg het bed uit(05.30) wel te verstaan en om 06.30 zou de gids ons komen ophalen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas had het andere koppeltje wat mee ging erg slecht geslapen want er waren blijkbaar twee mensen die achter elkaar hadden lopen overgeven in de dorm. Toen ze het personeel erbij wilde halen waren die zelf ook te zat om er wat aan te doen. Erg balen voor hun dus met een acht uur durende hike in het vooruitzicht. Na 4 uur hijgen, zweten(echt doorweekt waren we), klimmen en ploegen kwamen we eindelijk aan de top. We moesten door regenwoud en het was er echt heel modderig, dus erg glad op sommige stukken. Eef en ik waren op dat moment erg blij met onzo lelijke hikingschoenen:)! Bovenaan was er een kratermeer en had je uitzicht over het eiland, daar een half
uurtje gechilld en uitgepuft en toen weer naar beneden. Wat ook super chill was, was dat we van een paar gasten die ook de vulkaan aan het beklimmen waren een wandelstok kregen aangeboden. Daar waren we echt heel blij mee want anders waren we vast heel wat meerdere keren gevallen. Want ja we zijn allemaal helaas wel een paar keer onderuit gegleden. Alleen het lullige was dat Eva een paar dagen later van dezelfde aardige jongen die ons de stok had gegeven zijn pet jatte.

En nu deeee sunday funday in San Juan del sur, Eefs birthday was toch wel een hoogtepuntje:). De dagen daarvoor hadden we het lekker 'rustig' aangedaan op Ometepe. Vrijdags gemountainbiket en naar de cold springs gegaan, super verfrissend een duik daarin na de fietstocht die heuvel op en heuvel af ging. Al met al waren we helemaal klaar voor san Juan del sur en konden we dat weekend lekker los gaan. Dat hebben we gedaan! Zaterdag weer gemeet met Myra het meisje uit Nijmegen die wel al eerder in Leon hadden ontmoet en 's middags een hostel gefikst. Myra en ik wilden nog een kadootje kopen voor Eef der birthday. Haha en op ons beste Spaans hebben we geprobeerd uit te leggen dat we verjaardagsversiering nodig hadden. En het is ons nadat we stad en land hadden afgelopen(twee uur later en we hadden tegen Eef gezegd dat we een fles water waren kopen dus die had allang in de gaten dat dat in ieder geval niet klopte) nog gelukt ook:))! Dus met een kroontje, ballonnen, crêpe-papier wat als een slinger moest fungeren, een bday cake en een fles vodka kon het feest 's avonds beginnen. Om twaalf uur lang zal ze leven gezongen, met nog twee Zweden die we ook uit Leon kende en hoe grappig twee andere Nederlandse meiden uit den haag! Het grappige is, is dat we ze al sinds el Salvador op bijna iedere plek waar we waren tegen zijn gekomen. Te bizar! Die avond lekker gefeest, gedronken en gedanst en om 04uur gaan slapen. Oja en we hebben ook even ervaren hoe makkelijk het is om hier aan drugs te komen, want we zaten op het strand te chillen en kregen van een 17-jarig kind ofzo coke aangeboden. Njaa deze keer maar overgeslagen en lekker naar huis gegaan;). Haha en Eef was trouwens ook nog bijna beroofd van der kroontje want de travestieten die ze tegen kwam op de wc vonden m wel mooi en probeerde het kroontje van der hoofd te jatten. De volgende dag om 10uur de kaartjes voor de sunday funday gehaald, bleh wat echt te vroeg was op dat moment. In san Juan de sur draait het eigenlijk een beetje echt om de sunday funday. Je wordt dan naar drie verschillende plekken gebracht met shuttles en kan de hele dag een beetje zwemmen, drinken en ja nog is drinken. Helaas heeft Eef dit geweten, het verjaardagskado van de Zweden(die we nog kende uit ons vorige hostel in Leon) waren namelijk shotjes(jäger bombs wel te verstaan). En ze kreeg ook nog discount van de barman, omdat ze heel beleefd vroeg 'its my birthday can we have a discount?!' Waarop een gratis shotje tequila volgde en hier zijn ze echt niet zuunig met schenken, halleluja! Nja jullie kunnen je misschien voorstellen dat dit allen een beetje teveel van het goede was en wij(Myra, Eef en ik) de derde plek niet hebben gehaald en vroegtijdig terug zijn gegaan naar het hostel. Voor verdere info contact Eef;)... Oja en wat de betreft de pet van de aardige jongen van de wandelstok, die is hij nu kwijt. Bij Eef was per ongeluk tijdens de rit in de shuttle de pet van een van de Zweden van haar hoofd afgewaaid. Dit vond ze lullig dus toen beloofde ze een nieuwe te fiksen. Ondertussen kwamen we de de jongen van de wandelstok tegen en zei Eef dat ze met m op de foto wilde. Maar ondertussen verdween zijn pet in haar tas. 'Hee, zei die jongen, pakte jij nou net m'n pet?' Nee hoor zei Eef, niet gezien. Met haar stone-face;). Haha vuile smiecht, de volgende dag vond ze het lullig en wilde we de pet terug gaan geven maar hij bleek niet meer in het hostel te zijn. Oepsssie sorry aardige jongen van de wandelstok!

Maandag hebben we nog lekker een dagje rustig aangedaan in San Juan del Sur en dinsdagochtend zijn we vertrokken naar Costa Rica. We konden mooi met twee andere gasten meereizen die we kenden uit het hostel en die ook naar Costa Rica gingen. Eef was een van die gasten nog wat 'schuldig' want die hadden ons zeg maar een beetje geholpen de zondag om Eef naar boven te helpen;). En nu kon zij hem
weer een favour terug doen want ze deden moeilijk bij de immigratie en spraken alleen maar Spaans. En dat deed hij niet dus daar kon Eef mooi bijspringen, haha nu stonden ze weer gelijk zei hij en waren ze elkaar niets meer schuldig;). Wij zijn daarna naar Monteverde gereisd en hebben de mannen gedag gezegd. In Monteverde draait het eigenlijk een beetje om het ziplinen. Je zit dan aan kabels vast en vliegt als het ware over het regenwoud heen. Behoorlijk scary want het was echt super hoog. Als kers op de taart kregen we als laatst de Tarzan swing, een vrije val van 40 meter waarbij je vast zit aan een touw en daarna rondzwaait als een echte Tarzan. Maaar oh my god zoo enggg!! Je springt gewoon in het diepe en weet niet wanneer je weer vastigheid voelt. Gelukkig hebben wij het wel gewoon gedaan en hoeven nu niet te denken 'wat als'. Er was namelijk een dude voor ons en die zag het niet zitten en draaide zodra hij zag hoe hoog het was rechtsomkeert. De volgende dag zijn we daar ook weer vertrokken want meer hadden we daar verder ook niet te zoeken. We zijn toen naar Jaco gegaan een enorm grote badplaats waar je echt bijna alleen maar typische Amerikanen ziet rondlopen. We zouden de plek eigenlijk zelf niet hebben uitgekozen maar Maarten de
vriend van Charlotte (dochter van mijn peettante) studeert in san José en was op dat moment voor het weekend naar Jaco. En aangezien het ons wel leuk leek om helemaal aan de andere kant van de wereld te meeten met iemand die we uit Nederland kennen besloten we ook die kant op te trekken. Daar aangekomen moesten we nog een
Hostel zoeken en dat bleek niet super makkelijk te zijn omdat het er blauw zag van de dure hotels en ressorts. Je kan het zeg maar een
beetje vergelijken met wat de Costa del sol voor de Hollanders is, is Jaco voor de Amerikanen. 'S avonds gezellig gemeet met Maarten en een Duitse vriend van hem en ergens een hapje gegeten. De volgende dag zou ik 's ochtends een surflesje nemen en hadden we met de jongens afgesproken om naar een of ander mooi strand te gaan. De plannen wijzigde zich wat want de golven waren 's ochtend niet goed genoeg, het water stond ook te laag dus het zou zelfs gevaarlijk kunnen zijn . En jaa ik wilde natuurlijk wel een golfje kunnen pakken een eerste keer, want dat scheen te moeten kunnen. Dus toen het surflesje naar de middag verschoven. Wat achteraf goed uit bleek te komen want Maarten had zijn voet bezeerd tijdens het surfen 's ochtends, dus het strandbezoekje ging ook niet meer door. 'S middags de surfles gedaan wat echt super gaaf was. Jajaa ik heb maar liefst drie keer rechtop gestaan, waarbij ik eigenlijk de hulp van m'n surfleraar hard nodig had. Haha hij hield m'n board in balans én koos de juiste golven uit én gaf me nog een
extra duwtje tijdens het pakken van de golf voor de snelheid. Dusjaaa geen idee of het me straks alleen ook gaat lukken, mrjaa het was iig leuk en ik weet nu de basistechniek een beetje. Eef hoefde niet zo nodig en heeft mooi wat foto's geschoten en een prachtige zonsondergang kunnen zien( het wordt hier al rond 18u donker). 'S avonds zijn we wezen stappen en hebben een behoorlijk, laten we zeggen, 'aparte' avond meegemaakt. Yayy wij hadden mazzel want vanaf 20u mochten de ladies die in het hostel verbleven waar wij zaten gratis drinken tot 22u in de bar ernaast. Dus als een echte hollander beaamt hebben ook wij daar gebruik van gemaakt;). Daarna zijn we met wat mensen van het hostel naar een club gegaan waar je en gratis entree had en gratis drinken tot 00u. Nouuja hoor waarom ook niet dachten wij, ook daar dus weer gebruik van gemaakt. Toen daar binnen zagen we wel wat 'aparte' dingen, veel Amerikanen met hoeren die daar aan het partyen waren. Haha en eentje leek echt op Fred flinstone, hij stond helemaal los te gaan met zo'n hoer. Bleggh ranzig om te zien, veel vieze oude dikke Amerikanen die met zo'n dame aan hun zijde liepen. Je pikte ze er zo uit. In die club zijn wij ook nog een groep Amerikaanse jongens tegen gekomen die we al eerder die middag hadden gezien. Ze spraken ons aan want ze probeerde chicks te ronselen om mee te gaan op de catamaran die ze hadden gehuurd. Nee helaas, wij konden niet want ik
had een surflesje op de planning staan. Nadat we die avond een beetje met die boys gekletst
hadden sloot de bar al erg vroeg en vroegen ze of we mee wilden naar hun villa. Waar ze met een groep van zo'n 20 man verbleven. Hmmm naja ze leken wel betrouwbaar en er liep op dat terrein ook bewaking rond mocht er wat mis gaan. Het was echt overdreven luxe daar, ze hadden hun eigen chauffeur, hun eigen kok en een eigen klusjesman die alles fikste wat nodig was. Daar nog wat gepartyed en najaa die Amerikanen weten wel hoe ze een feestje moeten bouwen. Gelukkig weten wij dat ook dus dat was een goeie avond;). Daarna met een opgaande zon naar huis gelopen over het strand:). En nee dit was niet gevaarlijk, genoeg mensen die al op waren. Aan het joggen, yoga, surfen of dagjes strand mensen. Verbazingwekkend hoe veel mensen er al op waren. Aangekomen bij ons hostel zijn we maar op tijd gaan douchen en inpakken en besloten om tijdens de busrit naar Quepos, wat onze volgende stop zou zijn, maar een Powernapje te doen.
Naast Quepos heb je Manuel Antonio, een nationaal park. Daar wilde we naar toe want daar kon je aapjes spotten, luiaards en nog veel meer andere diersoorten. Zaterdagavond vroeg gaan slapen. We hadden de nodige uurtjes in te halen en we wilden ook vroeg in het park zijn want dan had je de grootste kans om wildlife te spotten. Het bleek het kleinste nationale park van Costa Rica te zijn en tegelijkertijd ook het meest drukst bezochte park. Dusja behoorlijk toeristisch dus, het leek wel een dagje burgers zoo en dan het tropische gedeelte maar iets groter;). Overal aangelegde paden en zelfs de beesten waren aan de mensen gewend. Wel leuk want we hebben de aapjes wel mooi op de foto kunnen krijgen en ook luiaards. Aan het einde van het park had je nog een strand dus wij gingen een duik nemen en daarna even bijkleuren op het strand. We lagen half te slapen horen we ineens de Franse vrouw naast ons 'joehoehoejoehoee'. Kijken we op zien we gewoon twee wasberen eva's tas open ritsen en onze oreokoekjes stelen!! Ze renden snel de bosjes in en zaten daar heerlijk het hele pak oreokoekjes te verorberen. Wel heel grappig om te zien, ze maakten het plastic gewoon met hun 'vingers' open. Dit hadden ze dus duidelijk vaker gedaan. Een gids die langs liep zei ook 'ja dat doen ze, gewoon zand schoppen dan gaan ze wel weg'. Njaa dat probeerden we wel maar ze bleven gewoon zitten, haha uiteindelijk hebben we nog twee pakjes kunnen redden. De cheeky bastards! Daarna toch maar het park verlaten en naar een ander stuk strand gegaan, eentje waar onze spullen iets veiliger waren. 'S avonds ergens een hapje gaan eten, maaar even onze mindset veranderen want de prijzen zijn hier het dubbele van wat we aan eten betaalde in Nicaragua. Je merkt goed dat Cosa Rica een veel welvarender land is in vergelijking met de andere landen die we hebben gezien. De mensen zien er meteen iets verzorgder uit en dragen bv ook meer merkkleding. Opvallend is ook dat heel veel mensen hier een veel lichtere huidskleur hebben. Veel zijn licht getint en hebben hele lichte ogen, mooie mensen:). Nu zijn we inmiddels onderweg naar Puerto
Viejo, een reggaedorpje aan de Caribische kust. Daar gaan we een paar dagen chillen en willen dan op zaterdag in Bocas del Toro zijn voor mijn verjaardag:))! Bocas is een eilandgroep in Panama, je schijnt er echt bountystranden te hebben. Dusss ik heb helemaal geen bezwaren om daar m'n birthday te vieren:). Gezellig ook weer met Myra onze Nijmeegse chicaa die we nu eerst gaan meeten in Puerto Viejo:).

Jullie reacties vinden we nog steeds super leuk, dus blijf ze vooral posten!

Tot de volgende update!

Liefs Saar & Eef

• 11 Maart 2014 - 09:21

Majella :

Wouw meisjes!!
    Geweldig hoor!
    Wat een verhaal,en wat leuk dat jullie steeds dezelfde
    mensen ontmoeten.
    Het mooie is,het schrijven van jullie, je zit
    meteen in het verhaal en je beleefd het mee.
    Ik wens jullie verder mooie tijden!
    En Eva nog van harte gefeliciteerd
    met je verjaardag.
    Dag meisjes!
    Liefs Majel.

• 11 Maart 2014 - 13:14

Jamie-Lee:

Wooo weer een mooi en leuk verslag om te lezen :). Jullie hebben echt al heel veel meegemaakt, goed om alles zo op te schrijven ook om later nog zelf terug te lezen!!

Eef, nog van harte gefeliciteerd je kon geen betere plek uit kiezen om je verjaardag te vieren hihi!
    en Saar voor jou nog 4 nachtjes!!!

Veel liefs,
    Jamie-Lee

• 11 Maart 2014 - 15:33

Anouk:

Wat een heel fijn verhaal weer om te lezen schatjes! Echt geweldig om te lezen hoe jullie aan het genieten zijn!!! En mijn god ik kan je helemaal vinden in die wandelstok. Hiken is echt een sport! Jullie zijn zeker wel blij met die mooie schoenen? ;) Aah en dat ziplinen ook heel vet. Helemaal leuk allemaal, op naar een onvergetelijke verjaardag :-) dikke knuffel voor jullie allebei xxx

• 11 Maart 2014 - 19:19

Adinda:

Aaaah leuk verhaal! Fijn dat je en mooie verjaardag hebt gehad Eef! Deze ga je niet snel vergeten!
    En oooh wat een heerlijke geniet momenten lekker gek doen en veel lol maken om jaloers op te worden hihi!
    En jaa jaa Saar jij had die surf skils al onder de knie jij dacht gewoon ooh aah je mag je wel helpen hoor meneer de surf leraar....... ;) haha!
    Ik kijk er naar uit om straks met je te Facetimen! Even je stem en gezelligheid horen :)
    Enjoy sweeties! X

• 11 Maart 2014 - 21:53

Hilly:

Wat een hoop avonturen in één verhaal achter elkaar!! Jullie zijn wel diehards om zo in het diepe te springen aan die zipline. Lef hoor.
    Blijven jullie wel een beetje op elkaar letten met al die gratis drankjes? Over het algemeen zijn jullie allebei behoorlijk verstandig, maar als d'r zoveel shotjes in gaan moet het thuisfront zich misschien zorgen gaan maken? Sarah, een fijne verjaardag straks op je bountystrand :)
    Tot het volgende verhaal; leuk om te lezen allemaal.

• 12 Maart 2014 - 22:55

Marleen:

Wouw wouw wouw. Wat beleven jullie heerlijke avonturen !!

• 13 Maart 2014 - 16:50

Gerda:

Lieve meiden, wat een geweldig verhaal weer. Ik ben super trots dat jullie alles uit deze reis willen halen maar ook durven! Fijn jullie allebei op FaceTime te hebben gezien en gesproken.leuk dat jullie steed dezelfde mensen tegen komen. Bouw je toch leuke vrienschappen op. Geniet er van en Saar jou hoop ik te spreken op je verjaardag stipt om 19.00. Zorg dat je wifi hebt :-)) dikke kus voor allebei xx

• 14 Maart 2014 - 08:59

Marvin:

wooooowww... echte avonturen te gek....
    genieten is het ook om te lezen...en blijf voorzichtig...
    dikke brassa voor you girls XXX

• 15 Maart 2014 - 10:39

Katja:

Hahaha inderdaad een verjaardag om nooit meer te vergeten. Jullie maken zo wel wat mee. Echt super leuk. Ben echt zo benieuwd naar de foto's. Maar het klinkt allemaal geweldig. En super leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten. Dat ziplinen klinkt echt super eng maar ook weer fantastisch. Echt leuk dat jullie zoveel ondernemen, haha en lekker surfen saar. Maar geniet ervan want voor je het weet ben je weer hier saai aan het werk. Happy birthday lieve saar, maak er een mooie onvergetelijke dag van.

Snel weer FaceTimen want ik heb al een hoop verhalen gemist als ik het zo hoor. Dikke kus en knuffel voor jullie allebei. Veel plezier nog. X

• 15 Maart 2014 - 12:57

Marianne:

Hoi Sarah en Eva.
    Sarah,van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Het lijkt me niet moeilijk om er daar een leuke dag van te maken,doe dat dus maar.
    Leuk om alles van jullie te lezen.
    We blijven jullie volgen.
    Liefs
    Leen en Marianne

• 15 Maart 2014 - 17:43

Majella:

Hieperdepieperdepiep HOERA!!
    Lieve Sarah van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Meiske.
    We wensen je een mooi feest op je bountystrand.
    Wij nemen een neutje op je verjaardag,proost!!!
    En...op naar de volgende verhalen!!!
    Liefs van de Kaihatu's
    xxx

• 23 Maart 2014 - 11:17

Gerda En Erik:

Schrijven meiden, we zijn nieuwsgierig!

• 30 Maart 2014 - 17:50

Oma:

Hallo Sarah en Eva, ik ben helemaal verbaasd over wat ik op de Ipad zie! Dat jullie dat durven, slapen in zo'n hutje, in zo'n beetje de buitenlucht op zee, is het er nooit koud? Hoeveel graden is het overdag, zijn jullie al bruin? Hier is het ook lekker weer vandaag, 20© maar we zijn nog wel witjes. Soms tellen we al een beetje af, maar jullie kunnen er nog lekker lang van genieten! Xxx van Oma.