De laatste weken - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Sarah Eva - WaarBenJij.nu De laatste weken - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Sarah Eva - WaarBenJij.nu

De laatste weken

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Sarah

08 Augustus 2014 | Nederland, Nijmegen

Vanuit het zomerse Nederland is hier dan alweer ons laatste reisverslag van onze trip door Midden en Zuid Amerika. Helaas is het schrijven er de laatste weken een beetje bij ingeschoten, maar we willen jullie wel nog erg graag verslag doen over onze laatste mooie weken in Brazilië.

De vorige blog eindigde op de Oranjecamping, waar we uiteindelijk zo’n 3,5 week hebben doorgebracht. Eerst de Oranjecamping in Sao Paulo helemaal opgebouwd, waarbij we beiden pro zijn geworden in het opzetten van koepeltentjes. Daarna moest ik naar Rio de Janeiro, om daar de camping voor de Belgen te gaan opbouwen en bleef Saar in Sao Paulo om daar de camping af te maken. Na zo’n 4 maanden 24 uur samen te zijn geweest, werden we dus van elkaar gescheiden. In het begin een beetje vreemd, maar toch ook wel prima. Hadden we elkaar tenminste weer wat te vertellen. Na zo’n 6 dagen werden we weer herenigd in Sao Paulo, waar toen de eerste gasten al waren gearriveerd. Ik moest de receptie gaan bewaken, en Saar ging voor het grootste deel in de horeca werken. Na een paar dagen moest ik weer terug naar Rio, om daar achter de receptie te gaan staan, en Saar had een ticket kunnen regelen voor de wedstrijd Nederland-Australië in Porto Alegre. Dus weer een paar dagen van elkaar gescheiden. Toen was allebei weer terug waren op de Oranjecamping was het tijd voor het hoogtepunt, namelijk de wedstrijd Nederland-Chili, waarvoor we kaarten hadden gekregen. Echt een super ervaring om de wedstrijd zo mee te maken in het stadion. Wel 75% Chilenen die continu aan het zingen waren, maar dat was ook wel weer gezellig. Na ongeveer 3,5 week vonden we het wel leuk geweest en omdat we nog een maandje over hadden wilden we graag nog wat meer van Brazilië zien en besloten we de camping te verlaten.

Onze groep met mede crew leden was echt top, en het leek ons dan ook wel gezellig om nog even door te reizen met wat meiden van de camping. Vanuit Sao Paulo zijn we toen met 2 andere meiden richting de Iguazu watervallen gegaan, op het drielandenpunt met Brazilië, Argentinië en Paraguay. Erg gaaf om te zien hoeveel kracht er achter die watervallen zit en ook een super mooie locatie. Helaas had het wel erg veel geregend de paar weken ervoor en was daardoor niet het hele park toegankelijk en was ook het water rood, wat normaal gewoon helder is. Ondanks dat toch de moeite waard om gezien te hebben. Toen weer 15 uur terug in de bus naar Sao Paulo waar onze wegen met de andere meiden scheiden, en wij doorgingen naar Paraty. Paraty is een koloniaal kustplaatsje tussen Sao Paulo en Rio, en we hadden er veel goede dingen over gehoord, welke ook absoluut niet gelogen waren. Erg rustgevend en genoeg dingen te doen, zoals een boottocht van 5 uur waarbij je langs meerdere stranden voer, en een dagje naar Trinidade. Trinidade was een ander mini plaatsje met super mooie stranden en een natural pool tussen de rotsen. Ook hebben we in Paraty de wedstrijd Brazilië-Colombia gekeken op een groot scherm op het plein, waarna er na winst een heel straatfeest was met dansen en eten en drinken, echt super gezellig!

Na Paraty zijn we doorgereisd Ilha Grande, een mooi eiland en daarna naar Rio, waar we met 5 andere meiden van de camping een appartement hadden gehuurd zodat we in Rio konden zijn tijdens de WK finale. Erg klein appartement, maar super gezellig met de meiden. Deze week hebben we vooral gefeest en de finale gekeken op het strand van de Copacabana. Bijna het gehele strand was gevuld met Argentijnen (welke continu aan het zingen waren en ook behoorlijk irritant waren) en een paar losse Duitsers. De sfeer tijdens het gehele WK was trouwens echt top, zoveel verschillende nationaliteiten die allemaal leuk met elkaar omgingen. Ook wilde heel veel mensen met ons op de foto, wat in het begin nog leuk was, maar na de 100e foto waren we daar ook wel een beetje klaar mee. Na de finale bleven we nog 2 dagen in Rio, en daarna besloten we om nog even een weekendje ergens anders heen te gaan samen met 2 meiden van de Oranjecamping. Het werd Buzios, oftwel het St. Tropez van Brazilië. Een kustplaatsje met heel veel verschillende stranden. Ook hier weer een boottour gedaan, waar Saar helaas niet heel erg van kon genieten omdat er redelijk hoge golven waren en ze een beetje zeeziek werd. Verder was er in Buzios nog een eet festival, met allerlei kraampjes op straat wat erg gezellig was. Echter ging het regenen en besloten we toen om even een restaurantje in te gaan om wat te gaan drinken. Toen we de rekening kregen, zagen we dat we ineens een cover moesten betalen voor de live muziek, dat gebeurd wel vaker maar in principe word je daar altijd vooraf over ingelicht. Dat was niet gebeurd en nu moesten we nog meer betalen voor de muziek dan voor onze drankjes. Dit zagen we natuurlijk niet zitten en hebben dan ook gewoon geld neergelegd voor de drankjes en zijn toen snel weggelopen. Best spannend omdat 4 Nederlandse meiden natuurlijk nogal opvallen. We zijn dan ook maar niet meer in de buurt van het restaurantje gekomen haha!

Na een paar dagen Buzios, afscheid genomen van de meiden en met zijn tweeën weer teruggegaan naar Rio voor onze laatste week. De laatste week wilden we vooral nog de toeristische trekpleisters gaan bezichtigen, zoals Cristo Redentor (het grote christus beeld), de Suikerbroodberg, trappen van lapa en een favela tour. De Favela tour was echt een hele mooie ervaring. Samen met een gids, die zelf uit de favela kwam zijn we door de favela gelopen en kregen we allemaal uitleg. Ook vertelde de gids waarom de mensen nou zo tegen het WK waren en hoe alles in zo’n Favela in zijn werking gaat. Erg interessant en we kregen ook een veel beter beeld van de verdeling van arm en rijk in Brazilië. De mensen waren ook allemaal super vriendelijk en aan het einde kregen we nog een capoeira show. Super leuk, alleen waren wij natuurlijk weer de pineut en moesten we naar voren komen om een stukje Samba te dansen. Vergeleken met de soepele Braziliaanse heupen leek wat deden natuurlijk op de klompendans. Wel erg grappig, en leuk om meegemaakt te hebben.

Na alle toeristische dingen, zijn we op onze laatste avond nog gaan stappen met drie mensen van de Oranjecamping wat weer erg gezellig was, maar ook weer veel te veel gratis Caipirinha’s gedronken. Dus de volgende ochtend met onze brakke hoofden snel onze backpacks ingepakt en toen op naar het vliegveld. Allebei hadden we gemengde gevoelens, omdat we het erg jammer vonden Zuid-Amerika te verlaten na 6 super mooie maanden, maar natuurlijk hadden we ook veel zin om iedereen thuis weer te gaan zien. Na een prima reis kwamen we aan op Schiphol waar onze ouders, Joram, Katja en Adinda op ons stonden te wachten met een mooi spandoek en leuke t-shirts. Echt een super leuk welkom en een goede afsluiting van de reis!

We hopen dat jullie hebben genoten van onze verhalen, en vanaf nu kunnen we jullie alles persoonlijk gaan toelichten en natuurlijk foto’s laten zien.

Wie weet tot een volgende reis ;)

Veel liefs,

Eef en Saar