Bye bye Guatemala, Hello El Salvador en Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sarah Eva - WaarBenJij.nu Bye bye Guatemala, Hello El Salvador en Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sarah Eva - WaarBenJij.nu

Bye bye Guatemala, Hello El Salvador en Nicaragua

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Sarah

25 Februari 2014 | Nicaragua, Granada

Net heerlijk 20 minuten in 36 graden gelopen met onze backpacks op onze rug en de daybacks op onze buik. Nu 2 uur in een busje met airco richting onze volgende bestemming. Dus even tijd voor een nieuwe update!

Afgelopen maandag zijn we vertrokken uit Guatemala. Op onze laatste dag in Guatemala (zondag) waren we door Luis en Evelyn (onze locale vrienden) uitgenodigd om mee te gaan naar Guatemala City. Hier wilden we eerst niet naartoe omdat we door iedereen gewaarschuwd werden dat het zo gevaarlijk was, met met de locals durfden we het wel aan. Julie, onze Deense huisgenoot ging ook mee. We zouden eerst de stad een beetje te zien krijgen en daarna naar de verjaardag van de zwager van Luis gaan. Guatemala City is niet echt een gezellige stad om in rond te lopen, maar je moet overal met de auto naartoe. Het is een beetje Amerikaans met overal fastfood restaurants en malls, en verder is er niet veel te doen. Sommige zones moet je ook echt niet heen gaan, want dat zijn een soort van sloppenwijken waar het 'muy peligrosso' is. Eerst even naar het huis van de opa en oma van Luis geweest en daarna naar de verjaardag, waar nog meer familie was. Allemaal super vriendelijke en warme mensen, waarvan de meesten ook goed Engels konden. Het appartement van de zus en zwager was ook super mooi en een prachtig uitzicht over Guatemala City. Al met al erg gezellig, en leuk om zo'n Guatemalteekse verjaardag mee te maken.

Maandag afscheid genomen van ons gastgezin, waar inmiddels nog 4 nieuwe amish boys waren gearriveerd. We zijn trouwens door ze uitgenodigd om een maandje bij de amish te komen leven, en zij wilden graag naar Amsterdam komen en dan zullen wij uiteraard tourguide zijn ;) We hadden een shuttle geboekt vanuit Antigua rechtstreeks naar El Tunco in El Salvador. We werden thuis opgepikt en 6 uurtjes later afgezet in El Tunco, perfect dus. Best spannend, want we hadden nog geen hostel geboekt. De andere mensen uit de shuttle hadden ook nog geen hostel dus we liepen met zn allen een hostel binnen en daar was gelukkig genoeg plek. Saar en ik hadden geluk, want we kregen een private room, wat een soort van boomhutje was met een hangmat voor de deur. El Tunco is echt een soort van surfers paradijsje, met een paar hostels, wat restaurantjes en een strand. Hier hebben we dus heerlijk gerelaxed, omdat er verder niet zo heel veel te beleven was. Wel was er een stadje verderop een vismarkt, met allemaal verse vis, garnalen en kreeft. Hier hebben we heerlijk een pond garnalen gekocht (voor $4,50, super cheap dus) en die in het hostel bereid met wat knoflook en limoen.
In het hostel raakten we aan de praat met 2 Canadezen die net zoals wij als volgende bestemming Leon in Nicaragua hadden. Na 2 nachtjes in El Tunco zijn we samen met de 2 jongens, Evan en Tarik naar Leon vertrokken. Eerst met een klein busje naar de hoofdstad, San Salvador en daarna met een super luxe bus verder richting Leon. Het zou zo'n 8 a 9 uur duren, maar we reisden via Honduras en moesten iedere keer erg lang wachten bij de grensovergangen waardoor de busrit uiteindelijk 11 a 12 uur duurde. We kwamen pas tegen 01:00 u aan in Leon, en hebben toen een taxi genomen naar het hostel wat Saar en ik al hadden geboekt. Daar aangekomen, bleek het hostel ineens vol te zitten en ondanks onze reservering hadden we gewoon pech. Gelukkig was Evan al eerder in Leon geweest en wist hij nog een ander hostel. Daar naartoe gegaan, maar dit hostel zat ook vol. Gelukkig waren ze hier wel super behulpzaam en regelden ze ergens anders een slaapplek voor ons. Naast het hostel zat een internetcafé/ wasserette/ een paar kamers in aanbouw. Hier kregen we allebei een klein eigen kamertje wat helemaal prima was. De volgende dag konden we gelukkig in het echte hostel inchecken, en vanuit daar ging een shuttle naar het strand, dus zijn we in de middag lekker naar het strand gegaan. Daar had het hostel namelijk nog een locatie, en daar konden we een beetje relaxen aan het zwembad. In de avond zijn we met een hele groep mensen van het hostel naar een salsa tentje gegaan, waar we onze salsa skills in de praktijk konden gaan brengen ;) Genoeg locals die wel met ons wilde dansen, maar dat ging nog een beetje stroefjes. De mannen in Nicaragua zijn ook niet bepaald erg lang en elke keer met een draai is het weer bukken om onder die armen door te komen. Moet er vast erg grappig uitzien allemaal! Omdat de clubs hier allemaal best vroeg sluiten, zijn we nog naar een afterparty gegaan in de Camaleon, wat een beetje de foute tent van Leon is. Daarna onze eerste nacht in een echte dorm doorgebracht, waar we sliepen met nog 5 jongens uit Zweden, en hoe toevallig, nog een meisje uit Nijmegen. Éen van de Zweden was heel erg dronken en vond het grappig om met Saar een kussengevecht te houden, en lege flessen naar haar te gooien. (Wat op zich best wel grappig was;)) Na 4 uurtjes slapen moesten we alweer vroeg op, want we gingen Volcano boarden, wat echt het ding is om te doen in Leon. Dit is namelijk de enige plek ter wereld waar je dit kunt doen. Eerst moesten we zo'n 1,5 uur de vulkaan op klimmen, met ons board en een tas met het pak wat je aan moest. Best pittig, maar ik had geluk want de Zweed die de avond ervoor vervelend had zitten doen, voelde zich een beetje schuldig en bood aan om mijn board naar boven te dragen, helemaal prima! Bovenop de vulkaan echt een super mooi uitzicht over allemaal kraters en het landschap van Nicaragua. Toen naar de rand van de plek waar we vanaf zouden boarden, en dat was toch best wel een steile helling. Iedereen moest een knaloranje soort van overal aan en een veiligheidsbril en we kregen uitleg over welke houding je het beste kon aannemen op je board. Het was namelijk niet geheel onveilig, want er waren al een aantal mensen die een botbreuk hadden opgelopen. Zo bleek ook later weer, want een meisje uit onze groep brak haar voet ( ze was wel de snelste met 79kmph), ik had 37 km en Saar 47 km, maar daarentegen hadden wij geen schrammetje ;) Wel echt een super leuke ervaring!

Na het Vulcano boarden, waren we helemaal zwart en vies en zijn we weer lekker naar het strand gegaan om af te koelen. En in de avond weer met een hele groep mensen van het hostel naar de Camaleon geweest, wat weer erg gezellig was! Bij ons op de dorm sliep trouwens ook een koppeltje uit de VS en de man snurkte nogal hard. Zelfs oordoppen waren hier niet tegen bestemd. En een van de dronken zweden was hierdoor geïrriteerd en klom bovenop het zoldertje en maakte de snurker wakker en begon in het Zweeds te lullen. Wij vonden het wel grappig want hij stopte wel met snurken. Het koppeltje vond het volgens mij ook niet zo erg, de volgende dag verontschuldigde de snurker zich zelf. De laatste dag hebben we rondgelopen door het stadje, maar hier was niet echt heel veel te beleven. Dus hebben we onze verdere route in Nicaragua uitgestippeld, en het rustig aangedaan, omdat we best moe waren na het feesten ;) 's avonds zijn we met Myra uit Nijmegen en wat Deense vrienden van haar naar een vegetarisch restaurant geweest, met hoe toevallig, een Nederlandse eigenaresse. Ik was nogal moe, dus ben daarna in het hostel gebleven en op tijd gaan slapen. Sarah is samen met Myra en de Denen nog op stap gegaan.

Vanaf Leon konden we vanuit het hostel een shuttle nemen naar Granada, maar volgens de Denen was het ook prima om gewoon een lokale bus te nemen wat zo'n $10 goedkoper was. En tsjah aangezien we een budget hebben leek ons dat een prima plan. Dus samen met de Denen en onze backpacks in de hitte naar de bushalte gelopen.

Inmiddels zijn we aangekomen in Granada, na een busrit van ongeveer 3 uurtjes. Ingecheckt in ons nieuwe hostel en ook de stad al een beetje verkend. Granada is echt een heel mooi koloniaal stadje, en het lijkt wel of hier wat meer te doen is dan in Leon. Daar zullen we snel genoeg achter komen. We zullen hier maar een paar dagen blijven en daarna door naar Isla de Ometepe wat erg mooi blijkt te zijn. Zondag ben ik jarig en dan is het in San juan Del Sur ( het cherso van Nicaragua) Sunday Funday wat echt een big happening is. Perfect om een verjaardag te gaan vieren dus ;)

We vinden het trouwens heel erg leuk om al jullie reacties te lezen, dus laat vooral een berichtje achter! :)

Veel liefs,

Eef en Saar

• 25 Februari 2014 - 16:23

Adinda :

Hi lieverds,

Leuk ik verheugde me al op een verslag haha! Wat leuk dat jullie zomaar mee gingen naar die verjaardag dat is zeker leuk om een keer mee te maken denk ik! wat laagdrempelig en gezellig! Oei wat een avontuur met die hostels genoeg mede reizigers om jullie heen dus gezellig!! Strandverhalen ga ik niet lezen hoor ---> JALOERS! (grapje:P) HAHA Saar kan je toch nog je vechterskunsten showen;) Ben benieuwd naar foto's van jullie vulcano boarden! Aaah leuk jullie route en plannen! Heel veel plezier! En Eef alvast een dikke verjaardagsknuffel geniet ervan! Kusjes!X

• 25 Februari 2014 - 16:30

Marleen:

Wat een geweldige reis en avontuur ben jaloers!!

• 25 Februari 2014 - 22:38

Hilly:

Leuk verhaal weer. Ik zag dat dansen voor me, met van die kleine mannetjes waarbij je onder de arm door moest duiken :) Die Amish mogen ook best een weekje in Beuningen logeren hoor, als ze een gratis slaap-adresje in Nederland zoeken. En Eva, we zullen zondag een glaasje op je heffen en een Evaloze verjaardag van je vieren. Groetjes en een zoen, ook van Henk.

• 26 Februari 2014 - 13:29

Marvin:

....Hey....

girls voorzichtig & toch genieten.... weer een mooi verslag....
    ....toppie...
    gr XXX
    uit Nijmegen

• 26 Februari 2014 - 19:40

Mariëlle:

Hee meiden!

Super leuk om jullie verhalen te lezen! :) Naast alles indrukken die jullie opdoen, hebben jullie al lekker gefeest daar haha! Geniet er van!

Liefs, Mariëlle

• 28 Februari 2014 - 09:06

Sweeny (mam Van Adin,Joany En Denise):

Hi avonturiers,

Wederom een geweldig verslag met een boel mooie en leuke ervaringen! :)
    Meiden, blijf genieten en blijf ons op de hoogte houden.
    Veel plezier zondag met alvast de felicitaties.
    Een "zonnige" groet uit Nijmegen, hihi.
    XXXX Sweeny.

• 28 Februari 2014 - 10:08

Anouk:

Hooi lieve, leuke avonturiers :)

SUPER VET dat vulcano boarden! Volgensmij had Nicole dat ook gedaan daar, zag er echt zooo gaaf uit! Zijn jullie eigen ook van plan om gewoon te gaan surfen? Doen!
    En echt super leuk dat jullie al zoveel mensen hebben ontmoet en daar lekker mee op stap gaan. Helemaal leuk! Haha uit Nijmegen notabene.... te grappig! Maar ben jaloers op jullie "vrije" leventje haha maar geniet echt van jullie verhalen. Dus ga zo door met schrijven en met genieten!!!

Dikke knuf voor jullie xxx

• 02 Maart 2014 - 08:10

Wendy:

Wowie wat een avonturen allemaal en wat een leuk verhaal!! Echt super gaaf dat jullie gingen Volcano boarden, echt uniek hoor!! Feliz cumple Eef! xxx

• 02 Maart 2014 - 09:11

Rachèl:

Hoi Eva en Sara,

Weer een superleuke update! Leuk te lezen dat jullie zoveel meemaken. Dat vulcano boarden komt ook op mijn to do lijstje als ik ook ooit eens in Leon kom haha. Eef, fijne verjaardag, geniet ervan. Super dat het dan in San Juan Del Sur ook een feestdag is; dubbel feest dus!

• 02 Maart 2014 - 23:13

Miranda:

Heyyyy Saartje & Eva,

Geweldig om jullie avonturen te lezen.....supergrappige verslagen, leuk om te lezen, ik blijf ze zeker volgen. Geniet van alles wat jullie meemaken en alle fantastische mensen die jullie ontmoeten. En lekker feesten op Eva's verjaardag.....congrats!!!!!!!

XXX Miranda (Rachels mam)

• 05 Maart 2014 - 16:06

Majel.:

Dag meisjes
    wat maken jullie al veel dingen mee.
    En een busreisje kan zo uitlopen naar meerdere uurtjes.
    Mooie verhalen en foto's.
    Drink veel water en smeer jullie goed in.
    Veel plezier verder.
    En pas goed op elkaar.